Intimrusch i Asien

Intimhygiensbranschen har fått sig en törn den senaste tiden, inte minst visade Gillette upp ett resultat man inte hade räknat med. Förluster har dock också haft sina framgångar, inte minst för Intimhygiensbolaget Ellen, med VD:n Monica Wallter, som tar steget in på den asiatiska marknaden, närmare bestämt Kina. Aktien har nu närmast fått frispel och tokrusat upp nära 35 % och är nu värd omkring 2 kronor. Detta hände då på First North efter att beskedet, att avtalet är klart, kom med en kinesisk distributör.

Ellen är tillverkare av probiotiska tamponger och kan med detta avtal angripa en helt ny marknad. Att de dessutom bedyrar att den kinesiska distributören är av rang får oss att tro att aktien ytterligare kommer stiga, det steg så kraftigt när denna nyhet kom att handelsstoppet gick in vid lunchtid på fredagen efter att kursen då stigit med omkring 30 procent. Mycket imponerande tycker vi och bolaget kunde meddela på måndagen att man slutit ett nytt avtal som säkerställer distribution, försäljning och marknadsföring av produkterna i Kina.

– Det här ger stora möjligheter till betydande intäkter de kommande åren. Men hur snabbt det går är svårt att avgöra, säger VD:n Monica Wallter.

Idag är Tyskland och Frankrike de länder som Ellen säljer bäst i med drygt 50 procent av försäljningen, men som Wallter säger så är detta långt ifrån slutet nu när man går in på en marknad som länge varit varje aktiemäklares dröm. Som sagt, man vet inte om det kommer ta fart med försäljningen men vågar man riskera lite så är detta något man bör har mycket koll på.